Open-Ended Learning in Robotics

Seminar offered by professor Stéphane Doncieux, Deputy Director of the Institute of Intelligent Systems and Robotics (ISIR) of Sorbonne Université, CNRS (Paris) – “Open-Ended Learning in Robotics”, which will be presented on Wednesday September 14, at 2:30PM, in room 1168 of the optics-photonics pavilion.

Date
  • 14 September 2022
Time

14h30 to 16h00

Location

Université Laval, POP-1168

Cost

Gratuit

Abstract

Les robots actuels peuvent accomplir des tâches complexes avec une grande précision, mais pour cela, ils doivent rester dans un environnement contrôlé. Faire face à la variabilité d’un environnement non contrôlé reste un défi. L’apprentissage machine devrait pouvoir donner aux robots les capacités d’adaptation requises, mais la robotique dispose de caractéristiques qui en font un domaine d’application particulièrement exigeant pour les méthodes d’apprentissage. Rendre les robots adaptatifs nécessite de plus de s’intéresser à des apprentissages “ouverts”.

Nous positionnerons cette notion par rapport au cadre de l’apprentissage par renforcement et nous présenterons les résultats obtenus dans l’équipe sur les questions que posent un tel apprentissage, que ce soit pour acquérir des représentations d’espaces d’état ou pour explorer dans le cas de récompenses rares. Les applications iront, selon les cas, de problèmes jouets en simulation à la saisie d’objets sur robots réels.

The presentation will be given in French and the slides will be in English.

About the speaker

Stéphane Doncieux is a Computer Science Professor at ISIR (Institute of Intelligent Systems and Robotics), Sorbonne University, CNRS, Paris. Since January 2019, he is Deputy Director of ISIR, a multidisciplinary robotics laboratory that brings together researchers in mechatronics, computer science, signal processing and neuroscience. He was coordinator of the DREAM FET H2020 project from 2015 to 2018. His research focuses on cognitive robotics and in particular on learning and adaptation with an evolutionary and developmental approach.

Let’s keep in touch!

Would you like to be informed about IID news and activities? Subscribe now to our monthly newsletter.