Un «Test-of-Time Award» pour un article de chercheuse collaboratrice Josée Desharnais

L’article «The Metric Analogue of Weak Bismulation for Probabilistic Processes» de notre chercheuse collaboratrice Josée Desharnais, professeure à la Faculté des sciences et de génie de l’Université Laval, a remporté récemment le «Test-of-Time Award» du Logic In Computer Science.

À propos de l'article mentionné

L’article «The Metric Analogue of Weak Bisimulation for Probabilistic Processes» a été publié en février 2002, dans les actes du 17e IEEE Symposium on Logic in Computer Science.

Voici le résumé de l’article, publié à l’époque :

«We observe that equivalence is not a robust concept in the presence of numerical information – such as probabilities-in the model. We develop a metric analogue of weak bisimulation in the spirit of our earlier work on metric analogues for strong bisimulation. We give a fixed point characterization of the metric. This makes available conductive reasoning principles and allows us to prove metric analogues of the usual algebraic laws for process combinators. We also show that quantitative properties of interest are continuous with respect to the metric, which says that if two processes are close in the metric then observable quantitative properties of interest are indeed close. As an important example of this we show that nearby processes have nearby channel capacities – a quantitative measure of their propensity to leak information.»

Consulter l’article en ligne

À propos du «Test-of-Time Award» de LICS

Le Logic in Computer Science (LICS) Test-of-Time Award récompense un petit nombre d’articles issus des conférences LICS tenues entre 1988 et 2008, qui ont le mieux résisté à «l’épreuve du temps». L’article gagnant a été sélectionné par un comité d’attribution en raison de l’influence qu’il a eue depuis sa première publication vingt ans auparavant.

Consulter la liste des articles gagnants